Autor referatu : Batou_adm

Data: 03.05.2008

Zródla: "Japonskie Opowiesci o Bogach" - Wieslaw Kotanski

          "Kojiki czyli Ksiega Dawnych Wydarzen tom I-II" - Wieslaw Kotanski

Mitologia japońska cz.3

 

Skonczylismy na tym, ze Izanami umarla przy porodzie Ducha Bijacego Blaskiem Ognia.

Duch Wzburzajacy Szlachetne Lono bardzo rozpaczal po stracie swojej oblubienicy tak, ze z lez jego powstal duch:

(78) Nakisawame - „ Niewiasta Nieumiarkowanie Placzaca ”.

Nastepnie pochowal swoja malzonke na górze Hiba , na granicy krain Izumo i Hanaki na Honshuu – dzis pogranicze prefektur Shimane i Tottori .

Wówczas wyciagnal miecz, który nosil u swego boku i odcial glowe tego dziecka.

Krew, która trysnela z odcietej glowy spadla na skupisko swietych skal (niekiedy identyfikujacych z Droga Mleczna) i powstaly trzy duchy:

(79) Iwasakunokami - „ Duch Roztrzaskujacy Skaly ”.

(80) Nesakunokami - „ Duch Roztrzaskujacy Opoke ”.

(81) Iwatsutsushio - „ Maz Odwalajacy Kamienie z Przejsc do Pieczar Skalnych ”.

Niektórzy badacze uwazaja ta trójke za apoteoze wybuchu wulkanu.

Krew, która zbroczyla jelec oreza spadla znów na owe skupisko swietych skal i powstaly kolejne duchy:

(82) Mikahayahi - „ Gwaltowna Moc Swietego Odrodzenia ”.

(83) Hihayahi - „ Gwaltowna Moc Zamierania ”.

(84) Takemikazuchinoo - „ Smialy Maz Walacy Swietymi Mlotami ”.

Ostatni ma jeszcze dwa inne imiona. Oto one:

(84a) Takefutsunokami - „ Duch Smialo Miotajacy Ogniem ”.

(84b) Toyofutsunokami - „ Duch Gesto Miotajacy Ogniem ”.

Ale krew z oreza nadal splywala i przeciekala miedzy palcami. Z tej krwi powstaly dwa duchy:

(85) Kuraokami - „ Smok Przebywajacy w Ciemnosciach ”.

(86) Kuramitsuhanokami - „ Duch Bluzgajacy Woda w Ciemnosciach ”.

Teraz, kiedy juz Duch Bijacy Blaskiem Ognia zostal pocwiartowany, z czlonków jego ciala powstaly nastepujace duchy:

Duch, który sie poczal w glowie, to:

(87) Masakayamatsumi - „ Potega Chorób Naglych ”.

Duch, który sie poczal z piersi, to:

(88) Odoyamatsumi - „ Potega Chorób Przerazajacych ”.

Duch, który sie poczal z zywota, to:

(89) Okuyamatsumi - „ Potega Chorób Ukrytych ”.

Duch, który sie poczal w lonie, to:

(90) Kurayamatsumi - „ Potega Chorób Nieznanych ”.

Duch, który sie poczal w lewej rece, to:

(91) Shigiyamatsumi - „ Potega Chorób Smiertelnych ”.

Duch, który sie poczal w prawej rece, to:

(92) Hayamatsumi - „ Potega Chorób Gwaltownych ”.

Duch, który sie poczal w lewej nodze, to:

(93) Harayamatsumi - „ Potega Chorób z Opuchlizna ”.

Duch, który sie poczal w prawej nodze, to:

(94) Toyamatsumi - „ Potega Chorób o Ostrym Przebiegu ”.

Takie wyliczenie swiadczy o tym, ze wiele dolegliwosci dokuczalo starozytnym Japonczykom oraz o tym, ze potrafili je okreslac i klasyfikowac jedynie na podstawie skutków ubocznych lub wtórnych okolicznosci.

Na zakonczenie tej sceny wystepuje jeszcze nazwa owego oreza, który posluzyl aktowi morderstwa. Znowu ma dwie nazwy i ja je podam.

(95) Amenoohabari - „ Niebianski Meznie Naprezony Brzeszczot ”.

(95b) Itsunoohabari - „ Wspanialy Meznie Naprezony Brzeszczot ”.

Wkrótce po tym zapragal Duch Usmierzajacy Szlachetne Lono zobaczyc sie ze swoja towarzyszka i udal sie do Krainy Ciemnosci ( Yominokuni lub Yomotsukuni ).

Wszedl i gdy ja ujrzal powiedzial aby powrócila, gdyz ziemie, które wspólnie z nia tworzyl nie zostaly jeszcze do konca stworzone.

Odpowiedziala mu, ze szkoda, ze wczesniej nie przyszedl bo teraz jadla juz przy ognisku Krainy Ciemnosci.

Jedzenie przy ognisku bylo zwyczajem, ze jezeli ktos dopuszczony zostal do tego grona, to wspóljedzacy staje sie automatycznie czlonkiem wspólnoty i nie ma juz prawa stanowic o sobie.

Podobny motyw wystepuje w micie o Persefonie oraz jest to tez ukazane w któryms odcinku serialu STARGATE SG-1 (Gwiezdne Wrota) - jestem fanem tego serialu ; )

Wracajac do mitologii. Towarzyszka odrzekla mu, ze jest pelna podziwu, ze podazyl za nia i dlatego porozmawia ona z duchami. Stawia mu jednak warunek aby za nia nie podazal.

Duch Uspokajajacy Szlachetne Lono jednak nie wytrzymal, wylamal jeden z bocznych zebów zaczarowanego gestego grzebienia, który tkwil w lewym puklu jego wlosów, zapalil to jedyne luczywo i podazyl za nia.

Tutaj po raz pierwszy dowiadujemy sie o meskim uczesaniu w dwa peczki – pukle wlosów wiazane po obu stronach glowy (analogia do uczesania Czarodziejki z ksiezyca i wielu postaci z innych anime ; ) ).

W dwa pukle wczepiano grzebienie drewniane gesto nacinane w zeby, z tym, ze dwa zeby krancowe byly grubsze (tak jak w dzisiejszych grzebieniach).

Wspomina sie takze ze jego grzebien byl „swiety” lub „zaczarowany”. Prawdopodobnie odnosi sie to do okolicznosci, ze wlasciciel potrafil go zapalic jakims sposobem – ale nie jest to pewne.

Drugi grzebien bedzie miec inne czarodziejskie wlasnosci ale o tym za chwile. : )

Widok jaki ujrzal przerazil go. Ujrzal, ze w jej ciele roilo sie od czerwi. Oto co przebywalo w jej ciele:

W glowie przebywal:

(96) Ooikazuchi - „ Wielki Piorun ”.

W piersi przebywal:

(97) Honoikazuchi - „ Ognisty Piorun ”.

W brzuchu przebywal:

(98) Kuroikazuchi - „ Przebijajacy Piorun ”.

W lonie przebywal:

(99) Sekiikazuchi - „ Rozcinajacy Piorun ”.

W lewej rece przebywal:

(100) Wakaikazuchi - „ Mlody Piorun ”.

W prawej rece przebywal:

(101) Tsuchiikazuchi - „ Uderzajacy Piorun ”.

W lewej rece przebywal:

(102) Nariikazuchi - „ Huczacy Piorun ”.

W prawej rece przebywal:

(103) Fushiikazuchi - „ Zaczajony Piorun ”.

Zbiorczo nazwano je:

(96 - 103) Ikazuchigami - „ Piorunowladne Duchy ”

Duch Usmierzajacy Szlachetne Lono przerazony tym widokiem zaczal uciekac. Jego towarzyszka, Duch Wzburzajacy Szlachetne Lono, rzekla ze hanba ja okryl (nie bede wnikac w szczególy dlaczego) i wyslala za nim:

(104) Yomotsushikome - „ Potworne Jedze Ciemnosci ”.

Aby sie od nich oddalic chwycil czarne upiecie swoich wlosów sporzadzone z pedów winnej latorosli.

I kiedy rzucil je zrodzily sie z nich winne grona.

Jedze zatrzymaly sie i lapczywie je polykaly.

Ale gonily go nadal. Dlatego Wzial do reki i odrzucil od siebie drugi zaczarowany grzebien, który wpiety byl w prawy pukiel wlosów.

Z odrzuconego grzebienia powyrastaly bambusowe pedy. Gdy na nie natrafily Jedze, znów zaczely je polykac.

Duch Wzburzajacy Szlachetne Lono wyslala dodatkowo wczesniej wymienione Piorunowladne Duchy dajac im dodatkowo tysiac piecset :

(105) Yomotsu ikusa - „ Wojownicy Ciemnosci ”.

Choc okreslenie liczby jest precyzyjne, tutaj chodzi raczej o wyrazenie znaczenia „licznych zastepów”.

Kiedy go ta potezna armia gonila wówczas wyciagnal miecz dlugi na dziesiec piedzi (= piesci), który mial u boku (ten sam, którym zabil Ducha Ognia).

Wymachujac nim z tylu zdolal uciec lecz nadal go goniono.

Gdy dodarl na Plaskowyz Ciemnosci - Yomotsuhirasaka wzial znalezione na skraju wyzyny trzy brzoskwinie i cisnal w nadbiegajacych oprawców.

Porazone brzoskwiniami przesladowcy zawrócili do podziemi. Nastepnie poblogoslawil brzoskwiniom aby pomagaly ludziom z Kraju Posród Uprawnych Pól - Ashiharanonakatsukuni tak, jak one pomogly jemu, gdy szczep ludzki bedzie cierpiec niedole.

Kraju Posród Uprawnych Pól nalezy rozumiec tu nie jako czesc kraju ale raczej jako Srodkowa Kraine miedzy Wysokimi Niebiosami, a Kraina Ciemnosci.

Ponadto nadal on brzoskwiniom nazwe:

(106) Ookamuzumi - „ Dobrotliwy Duch zapewniajacy Wielki Blogostan ”.

Wkrótce i jego malzonka, Duch Wzburzajacy Szlachetne Lono przybyla w pogoni za nim ale on przyciagnal skale i w ten sposób odgrodzil Plaskowyz Ciemnosci.

Stali jedno naprzeciw drugiego po przeciwnej stronie glazu. Wtedy kazal jej od siebie odejsc.

Ona wówczas odpowiedziala, ze jezeli odejdzie (on) to ona usmierci codziennie tysiac ludzi.

Wówczas on odpowiedzial, ze jezeli to uczyni to on codziennie zbuduje codziennie tysiac piescet chat porodowych.

„Dlatego dzien w dzien umiera tysiac istot ludzkich

i dzien w dzien sie rodzi tysiac i piecset istot ludzkich”

Dlatego Ducha Wzburzajacego Szlachetne Lono nazywa sie takze:

(107) Yomotsuookami - „ Wielki Duch Ciemnosci ”.

Oraz jako, ze w drodze powrotnej dopadla meza mówi sie na nia takze:

(108) Chishikinoookami - „ Wielki Duch Dopadajacy na Drogach ”.

Skala zas zagradzajaca wejscie do krainy ciemnosci równiez doczekala sie apoteozy, nazwano ja:

(109) Chigaeshinoookami - „ Wielki Duch Zawracajacy z Drogi ”.

Inna jego nazwa to:

(110) Sayarimasuyomidonoookami - „Wielki Duch Zagradzajacy Brame Ciemnosci”.

Ponadto uwazano wówczas, ze ów Plaskowyz Ciemnosci to Stok Ifuya w prowincji Izumo.

Prowincja Izumo odpowiada dzisiejszej wschodniej czesci prefektury Shimane na zachodniej czesci wyspy Honshuu.

Slynela ona z pradawnego kultu boga Ookunishi , potomka Susanoo , o którym jeszcze bedzie mowa (ale juz nie dzisiaj).

Kult boga Ookunishi niejako konkurowal z kultem bogini Amaterasu (o której bedzie mowa prawdopodobnie w na nastepnym wykladzie) w Ise (prefektura Mie w centralnej czesci wyspy Honshuu).

Mitologia wiaze Susanoo z Kraina Ciemnosci, moze dlatego, ze Izumo polozone jest po zachodniej, a wiec nienaslonecznionej czesci wyspy.

Te okolicznosci oraz niechec do konkurowania w kregach Ise - a w tych kregach powstal tekst Kojiki - mogly stanowic o tym, ze wejscie do Krainy Ciemnosci ulokowano wlasnie Izumo.

PRZYGOTOWANIA DO RYTUALNYCH ABLUCJI

Po tych wydarzeniach Duch Usmierzajacy Szlachetne Lono nie mógl uwierzyc w jak bardzo nieczystej przebywal krainie, tak, ze postanowil obmyc swe skalane cialo.

Udal sie w tym celu na „równine porosla dereniami kolo zatoczki w okregu Tachibana prowincji Himuka na wyspie Tsukushi”.

O tej wyspie byla juz mowa, kiedy opowiadalem mit o stworzeniu archipelagu Wysp Japonskich.

Przypomne, ze wyspa Tsukushi to (24) Pan z Moca Dajaca Wladze .

Aby wejsc do wody odrzucil od siebie to co mial przy sobie. Z tego co odrzucil powstaly nastepujace duchy:

Z pielgrzymiego kija powstal:

(111) Tsukitatsufunadonokami - „ Duch Sterczacy na Skrzyzowaniach Dróg ”.

Z pasa powstal:

(112) Michinonagachihanokami - „ Duch Konca Dlugiej Wedrówki Po Zakazanej Drodze ”.

Z sakwy powstal:

(113) Tokihakashinokami - „ Duch Wyznaczajacy Oddalenie w Czasie ”.

Z giezla powstal:

(114) Wazurainoushi - „ Pan Nieszczesc ”.

Ze spodni (inny przeklad: z gaci) powstal:

(115) Chinatanokami - „ Duch Rozwidlen Dróg ”.

Z nakrycia glowy powstal:

(116) Akiguinoushi (lub Akaguinoushi ) - „ Pan Pochlaniajacy Bród ”.

Z obreczy noszonych na lewej rece powstaly:

(117) Okizakarunokami - „ Duch Oddalenia od Glebin ”.

(118) Okitsunagisabiko - „ Mlodzian Wywolujacy Lamanie sie Fal na Glebiach ”.

(119) Okitsukaiberanokami - „ Duch Miejsc Gdzie Zaczyna sie Glebia ”.

Z obreczy noszonych na prawej rece powstaly:

(120) Hezakarunokami - „ Duch Oddalenia od Brzegów ”.

(121) Hetsunagisabiko - „ Mlodzian Wywolujacy Lamanie sie Fal na Brzegach ”.

(122) Hetsukaiberanokami - „ Duch Miejsc Gdzie Zaczyna sie Brzeg ”.

 

KONIEC CZESCI III